Posted on

Jakie działania w marketingu online się opłacają? Można to zmierzyć i ocenić

Planowanie marketingowych działań w internecie to ważna kwestia, jednak nie wolno zapominać o sprawdzaniu, czy przynoszą one oczekiwany efekt. Na pewno ma to duże znaczenie, ponieważ pozwala ocenić, czy warto kontynuować określoną kampanię, czy może jednak powinno się nieco zmienić pewne parametry, takie jak grupy docelowe, pory działania lub rodzaje reklam. Istnieją różne możliwości kontrolowania, w tym pomiary związane z kosztami, jakie ponosi się w celu uzyskania konkretnego efektu. Dotyczy to między innymi kampanii Google Ads. CPA jest parametrem, który precyzyjnie określa, czy dany rodzaj działania jest opłacalny. Oznacza on koszt poniesiony na osiągnięcie określonej akcji. O jakie akcje chodzi?

Różne aspekty do pomiaru

Rodzaj prowadzonej kampanii wpływa na to, jakie sposoby dotarcia do odbiorcy są stosowane, a także jakich reakcji się oczekuje. Jeśli idzie o wspomniany model CPA, to dotyczy on na przykład takich działań, jak pobranie poradnika lub e-booka, zapisanie się do newslettera, dokonanie rezerwacji, wypełnienie formularza i nie tylko. Jeśli na daną kampanię przeznacza się określoną kwotę, na przykład X, a prowadzi ona do osiągnięcia działań w liczbie Y, to wynik dzielenia X/Y pozwala obliczyć, ile kosztuje jedna akcja. Wówczas można ocenić, czy jest to koszt satysfakcjonujący, czy nie do końca. Wynik takiego obliczenia pozwala na określenie, czy należy coś zmienić w kampanii, czy ją kontynuować. Korekty mogą bowiem wpłynąć na lepsze wyniki i taki wynik CPA, który będzie dużo bardziej satysfakcjonujący. Jest to ważne, ponieważ ten czynnik nie wpływa bezpośrednio na zarobek, aczkolwiek w sposób pośredni może decydować o sukcesie finansowym firmy.

Nie ma zatem wątpliwości, że warto mieć pod kontrolą różnorodne parametry w trakcie prowadzenia kampanii reklamowych w sieci. Fakt, że można je weryfikować i na bieżąco korygować, z całą pewnością umożliwia osiąganie coraz lepszych rezultatów.